جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: blog
- بازدید: 434

جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟، وقتی صحبت از جک هیدرولیک میشود، اولین چیزی که به ذهن خطور میکند، پنچری لاستیک ماشین است. حتما میدانید چرا. چون برای پنچریگیری لازم است اتومبیل به سمت بالا هدایت شود تا زمینه برای تعویض تایر امکانپذیر باشد. با استفاده از آنها میتوانید به راحتی خودرویی به وزن سه تن را بلند کرده و تعمیرات لازم را انجام دهید. این نوع جکها تحت عنوان جکهای روغنی نیز شناخته شدهاند. در واقع باید گفت از انواع جک هیدرولیکی برای بالا بردن و نگه داشتن اجسام سنگین استفاده میشود. آنها در صنایع بزرگ و کوچک کاربرد داشته و نبودشان باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد. اما هیدرولیک چیست و چگونه از آن در ساختار جک استفاده میشود؟
از هیدرولیک چگونه در ساخت جک هیدرولیک صنعتی استفاده می شود؟
به بیان ساده باید گفته منظور از هیدرولیک این است که بتوانید با استفاده از تحت فشار قرار دادن مایعات، کاری را انجام دهید. این سیستم میتواند به صورت باز و بسته مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که از آب برای چرخاندن آسیاب استفاده میشود، در واقع از سیستم هیدرولیکی باز استفاده میشود، یعنی در طی آن از مایعات که در اینجا آب است تنها یکبار استفاده شده است. در سیستم هیدرولیک بسته، مایع مورد نظر در یک مدار ثابت و مشخص شده قرار گرفته و حرکت آن صرفا محدود به همان فضا میشود. در این موارد مایع مورد نظر، معمولا روغن است. این سیستم در ساختار جک هیدرولیکی کاربرد دارد.
از سیستم هیدرولیک در ترمز ماشینها، جرثقیلهای غول پیکر، بیل مکانیکی، پلهای متحرک، صنایع هوایی و… استفاده میشود. این سیستم طراحی سادهایی دارد، به راحتی مورد استفاده قرار میگیرد، قابلیت افزایش نیرو را داشته، از انعطافپذیری خوبی برخوردار است و راندمان بالایی نیز دارد.
جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟
به طور خلاصه باید گفت جک هیدرولیکی مجموعهایی از روغن و قطعات فلزی است. برای آن اهرم (پدالی) طراحی شده است که بوسیله پا میتوان آن را فشرد. هر بار که این عمل را انجام میدهید، خودرو به سمت بالا حرکت خواهد کرد. استوانهایی در انتهای جک قرار دارد، هر بار که پدال را فشار میدهید، این استوانه به سمت بالا حرکت میکند. حرکت استوانه یک نقطه شروع و پایان دارد. زمانی که از یک سو به روغن فشار وارد میکنید، مایع از سوی دیگر همان نیرو را به شما تحویل خواهد داد.
برای درک کارکرد جکهای هیدرولیکی باید کمی با علم فیزیک آشنا باشید. براساس قانون پاسکال، فشار در سرتاسر یک سیال یکسان بوده و به صورت عمود بر آن وارد میشود. زمانی که سیالات در محیطی بسته قرار گرفته و به آنها فشاری وارد میشود، این فشار در تمامی سطح وجود خواهد داشت. در علم فیزیک، فشار برابر است با نیرو تقسیم بر واحد سطح. میزان فشار در تمام قسمتهای روغن (به عنوان سیال) برابر است و تنها سطوح متفاوت هستند. یعنی شما فشاری ثابت بر سطوح مختلف وارد میکنید. به این ترتیب این فرصت وجود دارد تا میزان نیرو بر اساس توان فرد، کم و زیاد شود.
به بیان ساده میتوان این موضوع را اینگونه بیان کرد، قسمتی (سطح مقطع) از جک هیدرولیک که، تحت فشار وزن اتومبیل قرار میگیرد، سطح مقطع بالایی داشته و قسمتی از آن که باید پدال را به حرکت درآورد، سطح مقطع کمی دارد. براساس آنچه که گفته شد، میزان فشار برای آنها یکسان است. بنابراین سطح مقطع کوچک به نیروی کم و سطح مقطع بزرگتر، به نیروی بیشتر نیاز خواهد داشت. به این ترتیب با ایجاد یک نیروی کم در سطح مقطع کوچک، به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگتر غلبه خواهید کرد.