جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟

جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟، وقتی صحبت از جک هیدرولیک می‎شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، پنچری لاستیک ماشین است. حتما می‌دانید چرا. چون برای پنچری‌گیری لازم است اتومبیل به سمت بالا هدایت شود تا زمینه برای تعویض تایر امکان‌پذیر باشد. با استفاده از آنها می‎توانید به راحتی خودرویی به وزن سه تن را بلند کرده و تعمیرات لازم را انجام دهید. این نوع جک‌ها تحت عنوان جک‌های روغنی نیز شناخته شده‌اند. در واقع باید گفت از انواع جک هیدرولیکی برای بالا بردن و نگه داشتن اجسام سنگین استفاده می‌شود. آنها در صنایع بزرگ و کوچک کاربرد داشته و نبودشان باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد. اما هیدرولیک چیست و چگونه از آن در ساختار جک استفاده می‎شود؟

از هیدرولیک چگونه در ساخت جک هیدرولیک صنعتی استفاده می شود؟

به بیان ساده باید گفته منظور از هیدرولیک این است که بتوانید با استفاده از تحت فشار قرار دادن مایعات، کاری را انجام دهید. این سیستم می‎تواند به صورت باز و بسته مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که از آب برای چرخاندن آسیاب استفاده می‎شود، در واقع از سیستم هیدرولیکی باز استفاده می‎شود، یعنی در طی آن از مایعات که در اینجا آب است تنها یکبار استفاده شده است. در سیستم هیدرولیک بسته، مایع مورد نظر در یک مدار ثابت و مشخص شده قرار گرفته و حرکت آن صرفا محدود به همان فضا می‎شود. در این موارد مایع مورد نظر، معمولا روغن است. این سیستم در ساختار جک هیدرولیکی کاربرد دارد.

از سیستم هیدرولیک در ترمز ماشین‌ها، جرثقیل‌های غول پیکر، بیل مکانیکی، پل‌های متحرک، صنایع هوایی و… استفاده می‎شود. این سیستم طراحی ساده‌ایی دارد، به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت افزایش نیرو را داشته، از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است و راندمان بالایی نیز دارد.

جک هیدرولیک صنعتی چگونه کار می کند؟

به طور خلاصه باید گفت جک هیدرولیکی مجموعه‌ایی از روغن و قطعات فلزی است. برای آن اهرم (پدالی) طراحی شده است که بوسیله پا می‎توان آن را فشرد. هر بار که این عمل را انجام می‎دهید، خودرو به سمت بالا حرکت خواهد کرد. استوانه‌ایی در انتهای جک قرار دارد، هر بار که پدال را فشار می‎دهید، این استوانه به سمت بالا حرکت می‎کند. حرکت استوانه یک نقطه شروع و پایان دارد. زمانی که از یک سو به روغن فشار وارد می‎کنید، مایع از سوی دیگر همان نیرو را به شما تحویل خواهد داد.

برای درک کارکرد جک‌های هیدرولیکی باید کمی با علم فیزیک آشنا باشید. براساس قانون پاسکال، فشار در سرتاسر یک سیال یکسان بوده و به صورت عمود بر آن وارد می‎شود. زمانی که سیالات در محیطی بسته قرار گرفته و به آنها فشاری وارد می‎شود، این فشار در تمامی سطح وجود خواهد داشت. در علم فیزیک، فشار برابر است با نیرو تقسیم بر واحد سطح. میزان فشار در تمام قسمت‌های روغن (به عنوان سیال) برابر است و تنها سطوح متفاوت هستند. یعنی شما فشاری ثابت بر سطوح مختلف وارد می‌کنید. به این ترتیب این فرصت وجود دارد تا میزان نیرو بر اساس توان فرد، کم و زیاد شود.

به بیان ساده می‎توان این موضوع را اینگونه بیان کرد، قسمتی (سطح مقطع) از جک هیدرولیک که، تحت فشار وزن اتومبیل قرار می‎گیرد، سطح مقطع بالایی داشته و قسمتی از آن که باید پدال را به حرکت درآورد، سطح مقطع کمی دارد. براساس آنچه که گفته شد، میزان فشار برای آنها یکسان است. بنابراین سطح مقطع کوچک به نیروی کم و سطح مقطع بزرگتر، به نیروی بیشتر نیاز خواهد داشت. به این ترتیب با ایجاد یک نیروی کم در سطح مقطع کوچک، به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگتر غلبه خواهید کرد.