no-img
پاور پلن

نحوه اتصال سیم برق کلید چپگرد راستگرد بالابر تک فاز


پاور پلن

ادامه مطلب

نحوه اتصال سیم برق کلید چپگرد راستگرد بالابر تک فاز
امتیاز 4.35 ( 49 رای )
ZIPzip
مرداد ۲۸, ۱۳۹۵

نحوه اتصال سیم برق کلید چپگرد راستگرد بالابر تک فاز


نحوه اتصال سیم برق کلید چپگرد راستگرد بالابر تک فاز

Pictures paper-www.power-plan.ir-041

 Pictures paper-www.power-plan.ir-040

کلید بالابر تک فاز – کلید چپ گرد راستگرد

با سلام به شما عزیزان

معمولا کلید های بالابر به علت جابجایی زیاد دچار سوانح میشن و در نتیجه سیم اونها بریده یا کنده میشه و برای نصب مجدد افراد به مشکل می خوردن برای همین من اینجا یک آموزش کوچیک قرار دادم برای نصب سریع سیم های برق بالابر تک فاز

از داخل موتور تک فاز که دو تا خازن خشک و روغنی داره  چهار تا سیم میاد بیرون – دو تا مربوط به خازن هست (معمولا یک رنگ که اینجا رنگ مشکی استفاده شده است) – دو تا سیم مربوط به سیم پیچ اصلی (رنگ آبی و قهوه ای).

روی کلید بالا و پایین یا همون چپ گرد راستگرد شما هشت تا جای پیچ اتصال سیم دارید . وقتی کلید در حالت وسط یا صفر قرار داره پلیت ها از محل اتصال فاصله دارند و وقتی به سمت راست (بالا) یا چپ (پایین) حرکت می کند . در هر مرحله سه اتصال انجام می شود.

اتصالات ۱ ۲ ۷ ۸  در هر دو حالت در مدار هستند.

 

مرحله یک: پیچ ۱ و ۸ را از پشت به هم وصل می کنید و همچنین پیچ ۲ و ۷  که در تصویر سیم قرمز و سبز استفاده شده است.

مرحله دو : به ۷ و ۸ سیم های موتور رو وصل می کنیم

مرحله سه : ۴ و ۵ هم فاز و نول برق اصلی رو دریافت می کنند(جای فاز و نول مهم نیست)

مرحله چهار : ۵ و ۶ باید به هم متصل بشن.

مرحله پنج : در انتها دو سر خازن به پیچ های ۳ و ۴ وصل میشه

نکته : اگه جهت بالا و پایین بالابر چپه شده بود جای سیم ۳ و ۴ رو با هم عوض کنید.


 

خوب یک مطلب را باید قبلش می گفتم اینکه : اصلا روش چپ گرد راستگرد چگونه توی کلید ها انجام میشه؟

خیلی ساده است:

یا جابه جایی فاز و نول برق اصلی ؟؟؟؟؟؟  نه  اگه این کار رو بکنید که هیچ اتفاق خاصی رخ نمیده

شما فقط باید جای فاز و نول  دو سر سیم پیچ موتور رو عوض کنید و بقیه تغییر نکند  یا  روش دوم  جابه جایی دو سر خازن

در کلید فوق از روش جابه جایی دوسر سیم پیچ اصلی استفاده شده که طبق شکل،  یک بار پلیت ۱ و ۲ وصل میشن و یک بار هم پلیت ۷ و ۸


حالت موتور سه فاز :
به درخواست دوستان حالت سه فاز رو توضیح می دم که خیلی ساده هست

خط های سه فاز رو توی ذهنتون  اسم گذاری کنید / با توجه به رنگ سیم ها

R , S , T

به کنتاکت های ۴ و ۵  و ۶  سیم اصلی برق ورودی سه فاز رو به ترتیب اسم گذاری خودتان وصل کنید

نکته : در حالت سه فاز باید جای دو فاز را عوض کنیم که موتور تغییر جهت گردش دهد ، پس باید جای دو تا فاز در کلید عوض شود

کنتاکت  ۶ و  سه  در هر دو حالت ثابت هستند  (چپگرد و راستگرد)

مرحله یک: پیچ ۱ و ۸ را از پشت به هم وصل می کنید و همچنین پیچ ۲ و ۷  که در تصویر سیم قرمز و سبز استفاده شده است. (مشابه تک فاز)

پیچ   ۱ و ۲ و ۳  را به موتور  به عنوان  RST  وصل کنید .

 


 

اینجا براتون سه تا عکس از یک کلید خراب گذاشتم که حالت های چپ گرد و راستگرد توش به وضوح دیده میشه می تونید این عکس ها رو از نوار کناری به صورت رایگان با کیفیت بالاتر دانلود کنید.

“توی حالت راست گرد من پلیت خراب  رو با خودکار نگه داشتم”

 

Pictures-paper-www.power-plan.ir-2002 Pictures-paper-www.power-plan.ir-2003 Pictures-paper-www.power-plan.ir-2004

 



موضوعات :
مطالب آموزشی

دیدگاه ها


41 پاسخ به “نحوه اتصال سیم برق کلید چپگرد راستگرد بالابر تک فاز”

  1. سامان گفت:

    ممنون توضیحات خیلی کامل بود

  2. رضا گفت:

    سلام.توی محل کار ازم خواستن خیلی سریع کابلهای بالابر رو که اتفاقی اشتباها بسته بودن رو درست کنم و اگر نمیتونستم خیلی واسه موقعیت شغلیم بد بود.منم سرچ کردم و سایت شما رو پیدا کردم.ازتون کمال تشکر رو دارم قبلا نحوه نصب رو بلد بودم ولی کاملا فراموش کرده بودم واقعا ممنونم

    • admin گفت:

      داستان ثبت این مطلب هم همین هست آقا رضای عزیز
      من هم سر پروژه خودم این بالا بر قطع شد
      اول نتونستم درست کنم و یک ساعت طول کشید و نشد
      و کار گر های اونجا منو مسخره کردند البته با هم شوخی داشتیم
      بعد از یک ساعت دیگه به مغزم رسید جعبه روی موتور رو باز کردم و دوباره سیم ها رو چک کردم و نتیجه جواب داد
      امید وارم به درد همه بخوره این مطلب

  3. رضا گفت:

    رضا هستم .این ادامه ی پیام قبلیمه.
    کلیدی که من باید استفاده میکردم کلید سه فاز بود و چون توضیحاتتون رو کاملا متوجه شده بودم دونستم که برای برق دار بودن خازن در حالت دوم کلید سه فاز میبایست یک سیم از شماره ی سه به شماره ی ۹وصل کنم .گفتم شاید به درد دوستانی که از کلید سه فاز اسنفاده میکنن بخوره

  4. سلام گفت:

    سلام. خیلی ممنون.کارمونو راه انداختی.خدا کارتو راه بندازه.

  5. بسیار عالی!
    سپاسگزارم بابت زحماتی که میکشید و مطالبی که در سایت قرار میدید.

  6. حسین گفت:

    سلام میگم من متوجه نشدم ک برق ورودی ب کدوم پیچ ها وصل میشه بازم معذرت میخام اگه بگید ممنون میشم مطلبتونم خیلی خوب بود

  7. حسین گفت:

    سلام.. در حالت چپ گرد..یکی از خازن ها بیکار میماند…. اگر توضیح دهید ممنون میشم.

    • admin گفت:

      سلام
      منظورتون رو دقیق متوجه نشدم
      در این سیستم کلا چه چپگرد باشد چه راستگرد بعد از راه اندازی خازن استارت غیر فعال شده و موتور با خازن دائمی کار می کند
      موتور بالابر دو خازن دارد

  8. مه پاش گفت:

    عالی بود!
    ممنون بابت مطالب خوبتون

  9. حسین گفت:

    با سلام.
    تشکر می کنم از اطلاعات مفیدی که در سایت گذاشتید. خداوند شما را اجر دهد.

  10. Reza nosrati گفت:

    با سلام و خسته نباشید.موتوری که من میخوام ببندم جعبه برقش جای پیچ u1وu2و z1وz2وz3داره از کجا بدونم کدوما ماله خازن و کدوما ماله برق میباشد و اینکه چرا بجای ۴تا ۵تا جای سیم داره؟

  11. غلامحسین گفت:

    دستتون درد نکنه از این راهنمایی کامل خدا سلامتی کامل به شما عنایت فرماید

  12. اسماعیل گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتان امایه سوال
    شما کلیدی را توضیح دادین که ۸عدد ترمینال یا پیچ جهت بستن سیم داشت اما کلید های ۳فاز ۹عدد ترمینال دارند در موتورهای سه فاز مشکلی نیست ولی در موتورهای تک فاز ترمینال نهم را چکار کنیم

  13. اسماعیل گفت:

    باسلام دوباره
    لطفا بفرمایید کلا چند نوع کلید بالا بر داریم؟
    نوع سه فاز با تک فاز فرق میکنه یانه کلیدها یک نوع است فقط نوع سیم بندی در برق ۳فاز با تک فاز فرق میکنه
    خواهش میکنم به زبان ساده توضیح دهید

    • admin گفت:

      سلام
      نمی دونم چند نوع کلید داریم
      ولی من یک نوع بیشتر ندیدم که هم برای سه فاز استفاده میشه هم برای تک فاز باز همون رو هم میشه ریموت دار استفاده کرد

      پاسخ حالت سه فاز
      به کنتاکت های ۴ و ۵ و ۶ سیم اصلی برق ورودی سه فاز رو به ترتیب اسم گذاری خودتان وصل کنید

      نکته : در حالت سه فاز باید جای دو فاز را عوض کنیم که موتور تغییر جهت گردش دهد ، پس باید جای دو تا فاز در کلید عوض شود

      کنتاکت ۶ و سه در هر دو حالت ثابت هستند (چپگرد و راستگرد)
      مرحله یک: پیچ ۱ و ۸ را از پشت به هم وصل می کنید و همچنین پیچ ۲ و ۷ که در تصویر سیم قرمز و سبز استفاده شده است. (مشابه تک فاز)
      پیچ ۱ و ۲ و ۳ را به موتور به عنوان RST وصل کنید .

  14. سعید گفت:

    سلام دوست خوبم کیلید بالابر تو حالت تک فاز
    دریک حالت پلاتین ۱به۴و۲به۵و۳به،۶اتصال داده میشه موتور کار میکنه مشکلی نیس
    اما در حالت بعدی پلاتین ۴به ۷و۵به ۸وصل میشه اینجا یه مشکلی هست که الان باید پلاتین ۶هم به ۳وصل بشه چون اگه وصل نشه موتور کار نمیکنه یعنی اینکه سرخازن به برق وصل نیس لطفا راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      سلام
      در هر دو حالت چپ گرد و راستگرد تک فاز
      پلاتین های ۶ و ۳ باید به هم وصل بشن اگه وصل نمیشه کلید خراب هست مشابه عکس کلید خرابی که من گذاشتم توی مطلب

  15. محسن گفت:

    سلام توضیحات کامل بود و من از دستور شما برا تعویض کلید چرخ گوشت استفاده کردم و موفق شدم خیلی عالی ممنون

  16. اسماعیل گفت:

    سلام
    بنده برای نصب کلید بالابر تک دعوت شدم چون کامل بلد نبودم از اموزش های شما استفاده کردم
    همانطوریکه شما فرموده بودید از داخل موتور چهار سیم بیرون امده بود دوتا ابی و دوتا مشکی
    حالا چطوری بفهمیم کدام دوتا به خازنها وصله ودوتای دیگر به سیم پیچ موتور

    • admin گفت:

      سلام
      روش اول :روی تخته کلم روی موتور : ۴ تا پیچ هست که فکر می کنم عکس خازن روی قسمت پلاستیکیش درج شده
      روش دوم : اهم متر : سیم های خازن روی اهم متر حالت قطع دارند و سیم های سیم پیچ موتور وصل هستند
      روش سوم : باید دو بار تست کنید : مثلا اول سیم های آبی رو موتور در نظر بگیرید و کلید رو تست کنید اگه جواب نداد برعکس بزنید

  17. بهمن گفت:

    دمت گرم الان سر ساختمون بالابر از کار افتاده بود با نقشه شما درست شد…راستش اول سک کردم درست کار کنه زدم عین ساعت کار کرد

  18. امیر گفت:

    سلام.ممنون از اینکه روش نصب کلید تک فاز رو گذاشتین.با استفاده از این راهنمایی ۵۰هرگز تومان کاسب شدم

  19. بهزاد گفت:

    باسلام.
    سؤال من اينكه گاهى اوقات بالابر،پائين نمياد. يعنى كليد بالابرنده كار ميكنه ولى كليد پائين آورنده كار نميكنه. دليلش چى ميتونه باشه؟
    ممنون

  20. Ali گفت:

    با سلام
    من يكدستگاه بالابر دارم كه ميخاستم محبت بفرماييد راهنمايي كنيد كه چهاررشته واير كابل كه از كليد مياد به چه ترتيب بايد به ترمينال موتور وصل بشه.به دليل خارج از شهر بودن دستگاه امكان اوردن تعميركار نيست.
    با تشكر فراوان

  21. Ali گفت:

    سلام.
    كسي جواب مشكل مارو نداد اما من بالاخره ترمينال بالا برو بستم وبراي دوستان محترم هم مينويسم كه اگربه مشكل مشابه برخوردنداستفاده كنند.
    كابل چهاررشته اي كه از كليد فرمان چپ وراست مياد به ترتيب زير به ترمينال الكترو موتور وصل شوند.
    سياه به u1،،آبي بهu2,,,زردبهz2,,,دو عدد سيم قرمز كه ازپشت موتور سمت كلاج بيرون اومدند سمت راستيش به اخرين رشته كابل كليدكه معمولاً قهوه ايه وصل وسمت چپيش X1وصل بشه درضمن اين دورشته سيمي كه ازسوراخ پشت موتور بيرون اومده مربوط به خازنهاست وبراي تشخيص سيم چپ وراست پشت موتورو مقابلتون بزاريد.انشاالاكه كار دوستاني كه مثل من گيركردندراه بندازه.باتشكر

  22. محمدرضا گفت:

    سلام
    طریقه نصب با کلید دوشستي رو اگه بگید ممنون ميشم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *