no-img
پاور پلن

رفع ایرادات برق کولر آبی خانگی / روش نصب کلید کولر / کنترل جریان


پاور پلن

ادامه مطلب

TXT
رفع ایرادات برق کولر آبی خانگی / روش نصب کلید کولر / کنترل جریان
امتیاز 5.00 ( 6 رای )
txt
تیر ۶, ۱۳۹۶

رفع ایرادات برق کولر آبی خانگی / روش نصب کلید کولر / کنترل جریان


رفع ایرادات برق کولر آبی خانگی / روش نصب کلید کولر / کنترل جریان

 

 

ایرادات رایج در برق کولر های آبی که در تجربیات کاریم بدست آوردم  به شرح زیر می باشد:

 نکته : در تمامی تعمیرات ذکر شده حتما قبل از هر کاری برق اصلی را قطع نمایید.

 

 

یک :  به محض وصل کلید کولر فیوز داخل واحد قطع می شد / ولی فیوز کنتر اصلی قطع نمی شود: 

پاسخ یک  : فیوز ضعیف است و باید یک فیوز ۱۶ آمپر اصلی  ایرانی یا  آلمانی  AEG  (غیر چینی )  داخل واحد جهت کولر نصب شود . اگر فیوز ۲۵  نصب شود مانعی ندارد ولی برای رفع ایرادات جریان کشی ۱۶ آمپر باشد بهتر است.

 

دو :  به محض وصل کلید پمپ کولر، فیوز داخل واحد قطع می شود / یا فیوز  کنتر اصلی قطع می شود:

پاسخ دو:  اتصالات برق داخل کولر را چک کنید که به هم ریخته نباشد / اتصالات درست وصل شده باشد /  اگه همه چیز درست بود ، چک کنید که پمپ سالم باشد احتمالا پمپ خراب است و یا سوخته است / برای تست پمپ آن را از داخل کولر خارج کرده و به یک پریز دیگر وصل کنید اگر خراب یا سوخته باشد باز هم باید فیوز قطع شود .

 

سه :  به محض وصل کلید پمپ یا موتور کولر فیوز داخل واحد یا فیوز کنتر اصلی قطع می شود:

پاسخ سه :  موارد ذکر شده در سوال یک و دو را چک کنید اگر همه چیز درست بود /  ایراد به کابل برق کولر مربوط می شود / احتمالا کابل برق کولر دارای اتصال می باشد / اتصالات را بررسی کنید و محکم نمایید  / ترجیحا برای کولر از کابل یک سره و بدون اتصال استفاده کنید ، چون مصرف برق اولیه کولر بین ۵ تا ۲۰ آمپر و مصرف دائمی کولر بین ۱ تا ۴ آمپر است  تنها یک اتصال در کابل کولر می تواند به شدت کابل را گرم کند و موجب آتش سوزی شود .

 

چهار : فیوز متصل به برق  کولر بعد از چند دقیقه تا یک ساعت کار به یک باره قطع می شود:

پاسخ چهار : تسمه موتور را چک کنید که سفت نباشد، در صورت سفت بودن بیش از حد تسمه موتور داغ می شود.
ادامه پاسخ چهار : وجود اتصال در کابل کولر گاهی اوقات نیز موجب داغ شدن سیم کولر شده و فیوز در ابتدای روشن شدن کولر عمل نکرده و با گذشت زمان قطع می شود .

 

پنج : وقتی دور تند کولر را می زنیم ، برق قطع می شود:

پاسخ پنج :  دور تند موتور کولر سوخته است.  تعمیر سیم کشی یا تعویض موتور کولر .

 

شش :  جای دور تند و کند موتور عوض شده :

پاسخ : کلید کولر را باز کرده  با توجه به شکل کشیده شده روی کلید محل پیچ های تند و کند مشخص است .  جای سیم های تند و کند را عوض کنید .

 

هفت : کولر را بعد از ۶ ماه روشن کردیم ، بر عکس می چرخد.

پاسخ هفت : برق موتور  و یا برق اصلی را ترجیحا قطع کنید،  سیم های خازن را جدا کنید (درصورتی که موتور خازن خارجی دارد) ، دفت کنید سیم های موتور را از تخته جدا نکنید ، حالا در حالتی که برق قطع است پره کولر موتور را در جهت استاندارد خود بچرخانید .
سپس خازن را وصل نموده  و برق را وصل کنید در اینجا دو حالت پیش می آید : یا جهت چرخش درست شده و یا اصلا موتور نمی چرخد.
اگر موتور هیچ حرکتی نکرد ، با رعایت جانب احتیاط  در حالتی که برق موتور وصل است، پره موتور را با یک  میله پلاستیکی بچرخانید …  موتور به حرکت در می آید .
این حالت ایست موتور معمولا در کولر های کوچک رخ می دهد.

 


بیان یک تجره کاری :

دوستی با من تماس گرفت که بعد از وصل کلید کولر فیوز می پرد و…
لازم به ذکر است که کولر قبلا سوخته بوده و یک دور آن فقط کار می کرد.
در محل حاضر شدم و کلید کولر و فیوز ها را عوض کردم  ظاهرا همه چیز درست شد (فقط یک دور کولر کار می کرد و دور دوم سوخته بود از قبل) ولی بعد از ۲ ساعت دیگر کولر روشن نشد .

 

بدون همانگی با من، دوستم  موتور کولر جدید خرید و یک برق کار جهت نصب موتور حاضر شده و موتور جدید را نصب کرده بود اما باز هم همین اتفاق افتاد ، یعنی بعد از یک ساعت فیوز های اصلی برق خانه قطع می شد.

 

دوباره من رفتم و در محل همه چیز هایی که به ذهنم می رسید چک کردم :
تسمه چک شده ، درست بود / اتصالات محکم بود /  کلید سالم بود / فیوز ها سالم بود /
از دوستم پرسیدم کابل یک تکه است یا نه گفت یک اتصال دارد :
با هم محل اتصال را باز کردیم  اتصال خوبی نبود ولی ایراد هم از آنجا نبود  (عکس اتصال پایین مطلب هست)تمامی موارد را چک کردیم ولی بازم هم همان اتفاق رخ داد.

 

در مرحه سوم :
یک آمپر متر انبری روی کنتر اصلی خانه قرار دادم، تا ببینم بعد از گذشت زمان آیا جریان  تغییری می کند یانه، اما بعد از گذشت زمان یک ساعت جریان ثابت بود و تغییری نمی کرد اما باز هم فیوز پرید.

بعد از مرحله چهارم حضور من / موتور را از طریق یک کابل دیگر تست کردیم و همه چیز درست بود ، متوجه شدیم که کابل ایراد دیگری هم دارد،قرار شد کابل را عوض کنیم که هنگام کشیدن کابل ، کابل از وسط نصف شد!!!

 

معلوم شد  کابل غیر از اتصالی که  داده بودیم یک اتصال دیگر هم داشته است  که صاحب خانه خبر نداشت

یعنی کابل سه تیکه بوده است و  از همان قسمت  تمام سیم ها و لوله نیز ذوب شده بود /// علت اینکه ایراد را دیر فهمیدم  این بود که کولر گاهی کار می کرد گاهی نه…

تصاویر این عملیات  خسته کننده در پایان مطلب موجود است.

 


تصاویر :

تعویض فیوز ۱۶ آمپر  / بعد از قطع و وصل زیاد فیوز خراب شده بود.

اتصالات موتور بررسی شد که اشتباه نباشد /  توضیحات :  سیم مشکی : دور کند  –  سیم قرمز : مشترک یا نول    –  سیم زرد : دور تند

جعبه اتصالات موتور و پمپ نیز بررسی شد که اشتباه نباشد / توضیحات : دو اتصال پایین موبوط به پمپ است که اگر جای آنها عوض شود مانعی ندارد.

اما اتصال سیم قرمز  (از کابل سه رشته موتور) حتما باید به نول باشد، وگرنه موتور روشن نمی شود. اگر موتور روشن نشد جای آن را با پیچ بالایی عوض کنید.

اگر موتور خازن داشته باشد، باز هم به همان اتصالات پمپ وصل می شود.
نقش خازن خارجی فقط جهت از بین بردن خاصیت سلفی سیم پیچ مدار موتور است و به راه اندازی موتور ربطی ندارد.

نکته : کابل های کولر رایج دو نوع ۴ سیم و ۵ سیم دارند که در پنج سیم یک سیم زرد نیز هست، داخل کلید کولر سیم زرد به پیچ اتصال زمین وصل می شود و داخل خود کولر به بدنه کولر باید وصل شود.

محل اتصال کابل کولر /  پیشنهاد می شود که همیشه اتصالات را به صورت طولی انجام دهید / معمولا افراد اتصالات را  بصورت سر به سر انجام می دهند که موجب گرم شدن سیم می شود.

نصب آمپر متر انبری جهت آنالیز جریان عبوری از کل مدار خانه  / در این بررسی من متوجه شدم که آمپر افزایش پیدا نمی کند و بعد از یک ساعت هم همچنان جریان ثابت و پایدار است .

لازم به ذکر است کولر های کوچک  حدود ۱ امپر  – کولر  ۴۰۰۰  تا ۷۰۰۰  بین  ۲   تا  ۳٫۵  آمپر    جریان عبوری دارند.

روشن کردن جارو برقی در این تست  حدود  ۳ آمپر  جریان را افزایش  داد.

لوله  سوخته  از شدت جریان عبوری کولر /  این لوله بر اثر اتصال نادرست  به این روز افتاده است.

موفق باشید …



دیدگاه ها


3 پاسخ به “رفع ایرادات برق کولر آبی خانگی / روش نصب کلید کولر / کنترل جریان”

  1. ariu barzan گفت:

    سلام یک سوال داشتم لوستر وسط هال یک لامپش اتصالی داشته با زدن کلید فیوز داخل قطع شده است با چند بار قطع و وصل لامپ مورد اتصال مشخص شده است حالا با زدن کلید کولر نه پمپ آب و نه موتور کولر کار نمیکند فیوز برق کولر ۱۶آمپر هست دلیل چی میتونه باشه؟؟ متشکرم

    • admin گفت:

      سلام
      مسیر برق کولر نباید به روشنایی خونه ربطی داشته باشه

      شاید فیوز کولر کلا خراب است و ظاهرا وصل می شود و اصلا برق ندارد

      کلید کولر را جدا کنید و به دو سر برق کلید یک لامپ سیار وصل کنید ببینید لامپ روشن میشه
      اگه روشن شد فیوز سالم هست باید کلید کولر رو بررسی کنید

  2. مسیحا صالحی گفت:

    باسلام
    ممنون ازمطالب باارزش تان
    امیداست که موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *